چیستی و چرایی حجاب | دانشگاه فردوسی مشهد | 98/8/1

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 1 آبان 98)
عنوان : چیستی و چرایی حجاب
ارائه دهنده : حجت الاسلام افشار

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 1 آبان 98)
عنوان : چیستی و چرایی حجاب
ارائه دهنده : حجت الاسلام افشار

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 3 و 10 مهر 98)
عنوان : نگاه به لباس و حجاب از منظری دیگر (تبیین قرآنیِ انواع لباس و اضطرار به پوشش عفیفانه از دیدگاه عملیات
ارائه دهنده : جناب آقای حسن پُرسا

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 29 خرداد 98)
عنوان : اولویت های مواجهه با بحران جنسی در جامعه ایران
مناظره کنندگان:
حجت الاسلام مسعود زارعیان؛ کارگردان، تهیه کننده و مستندساز
حجت الاسلام عبدالحمید صادقی؛ معاونت مؤسسه امام سجاد (ع)
و دکتر محمود سعیدی رضوانی؛ هیئت علمی و مدیر کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 22 خرداد 98)
عنوان : نقد و بررسی مستند « چی بپوسم » اثر حجت الاسلام مسعود زارعیان
ارائه دهنده : حجت الاسلام مسعود زارعیان مستندساز

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 11 اردیبهشت 98)
عنوان : شبهه شناسی مسائل حجاب (3)
ارائه دهنده : حجت الاسلام عبدالحمید صادقی

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 4 اردیبهشت 98)
عنوان : شبهه شناسی مسائل حجاب (2)
ارائه دهنده : حجت الاسلام عبدالحمید صادقی

خلاصه ای از نشست تخصصی کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی (چهارشنبه 28 فروردین98)
عنوان : شبهه شناسی مسائل حجاب
ارائه دهنده : حجت الاسلام عبدالحمید صادقی

رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار با مداحان اهلبیت علیهمالسلام در سخنانی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، ذاکران و مدیحه سرایان حسینی را سرمایه و ذخیرهای برای پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب خواندند و با تأکید بر اینکه از این سرمایه باید در جهت اهداف حسینی و فاطمی و تبیین معارف انقلاب استفاده شود، گفتند: ...
حجاب افزون بر حفاظت از عفت، و ايجاد آرامش و امنيت، بر شادابی و طراوت زنان نيز می افزايد و جمال و زيبايی آنان را پايدارتر ميسازد. چنانكه اميرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرمايد:
صِيانةُ المَرأةِ اَنْعَمُ لِحالِها وَأدْوَمُ لِجَمالِها.[1]
نگهداری زن، حالِ روزِ او را خوشتر، و زيبايی اشرا پايدارتر ميكند.
از آنجا كه زنانِ بدحجاب، مبتلا به بيماری خودنمايی هستند، براي جلوهكردن و نماياندن، چارهای از آرايش بيش از اندازه و بی رويّه ندارند و همين، سبب فرسودگی چهره آنان می شود. گذشته از اين، بسياری از ناراحتيهای جسمی و روانی و بهويژه افسردگی ای كه پس از هر گناه به سراغشان می آيد، آنان را خيلی زود پژمرده می سازد و جوانی و طراوت آنان را زودتر سپری می كند و پيری زودرس را نصيبشان ميگرداند. غافل از اينكه حجاب، و زيبايی عفت و معنويت، افزون بر شكوه و جلال، بر طراوت و جمال آنان نيز ميافزايد و آنان را در نزد همسران خود، دلپذيرتر می كند.
قرآنكريم، حوريان و زنان ايدهآل بهشتی را به مرواريد محجوب و پوشيده در صدف تشبيه نموده است:
« وَ حُورٌ عينٌ كَأمثْالِ اللُّؤلُؤِ الْمَكْنُونِ » [2]
حوريان بهشتی، همانند مرواريدِ در صدف، پوشيده و پنهان هستند. [كنايه از اينكه نه دستي به آنان رسيده و نه چشمي بر آنان افتاده است!]
و در آيهای ديگر آنان را به جواهرات اصلی، چون ياقوت و مرجان تشبيه می كند كه جواهرفروشان، آنها را در پوششي مخصوص قرار می دهند تا همچون جواهرات بدلی، به آسانی در دسترس اين و آن، قرار نگيرند و از قدر و ارزش، و اهميت آنها كاسته نگردد:
« فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إنْسٌ قَبْلهُمْ وَ لا جانٌّ…كَأنَّهُنَّ الْياقوُتُ والْمَرْجانُ » [3]
در آنجا، زنان زيبا و باحيائی هستند كه جز به همسران خود چشم ندوخته ]و جز به آنان عشق نمی ورزند[ پيش از آنان، دست هيچ جنّ و انسي به آنها نرسيده ... گويا ياقوت و مرجانند.
[1] - غررالحكم، ح5820. واژه صیانت، در این حدیث معنایی عام و گسترده دارد که یکی از مصادیق بارز آن همان رعایت حجاب و پوشش کامل است.
[2] - واقعه (56)آيه22 و 23.
[3] - الرحمن (55) آيه 56 و 58.
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع

یکی از موضوعاتی که غرب در جنگِ نرمِ فرهنگی درباره آن برنامهریزی جدّی میکند، موضوع پوشش، آرایش و عفاف است. کمتر موضوعی در تمدن غرب وجود دارد که به اندازه موضوع پوشش روی آن سرمایهگذاری شده باشد؛ چراکه از آشکارترین نشانههایی که میتواند نفوذ فرهنگ غرب را در جوامع نشان دهد، آرایش و پوشش ظاهری مردم است.
از اینرو حجاب علاوه بر اینکه یکی از احکام ضروری اسلام است، نمادِ اسلامی شدن یک جامعه نیز به شمار می آید و به عنوان یکی از شاخصهای اجتماعی پیشرفتِ فرهنگ و تمدن اسلام قلمداد میشود. چرا که مسأله حجاب، تنها به پوشیدن یا نپوشیدن چند متر پارچه نیست. حجاب، تنها یک لباس نیست، بلکه نوعی نگاه، طرز فکر، رفتار متمایز و جهانبینی خاص است. پدیدهای است که با انبوهی از مسائل زندگی زن پیوند دارد. حجاب آغاز یک راه، بالاترین فریاد خاموش، بدون زبان سخن گفتن، بدون دعوا، اعتراض کردن و رفتاری آکنده از پیام های معنوی است و به خاطر همین کارکردها است که غربیها به شدت از حجاب هراسناکند و حتی حضور یک دختر محجبه در کلاس درس و محیط دانشگاه را برنمی تابند اگرچه متهم به زیرپا گذاشتن آزادی و دمکراسی شوند.
بر اساس روایات آخرالزّمانی، فسادِ اخلاقیِ آخرالزمان، یک فساد مدیریت شده در مقیاس جهانی است که جامعه جهانی را به بهانه آزادی و حقوق بشر بهسمت بیعفتی و رذالت سوق میدهد. بنابراین اگر دنیای اسلام موضع خود را با تمدن غرب و برنامهریزی غرب برای فرهنگسازی، روشن نکرده و با آن مقابله نکند، غرب با برنامهریزی خود جوامع اسلامی را تغییر میدهد و در این میان تمام تلاش دشمن این است که به بانوان تلقین کند دستورالعمل اسلام در باره چگونگی پوشش، منافات با حقوق زن دارد و حال این که دستور اسلام به حجاب، به خاطر فواید فراوان آن، و به منظور تکریم زن و دفاع از حقوق بانوان است.[1] و در واقع این بدحجابی است که حقوق راستین زن را پایمال می کند و او را اسیر هوا و هوس زودگذر و مخرب می نماید و همچون دستمال کاغذی مصرف شده و مچاله گشته درون زباله دان می افکند.
[1]ـ برگرفته از مقاله حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری. تحت عنوان: نگاه آسیب شناسانه به مسئله حجاب و عفاف. منبع: نشریه پنجره 26/6/1391
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع

دست یافتن به آرامش، یكی از آرمانیترین آرزوهای آدمی است؛ وگویا همة تلاشهایش برای رسیدن به آن میباشد. حتی برخی از افراد برای رسیدن به آن، به بیراهه میروند و به مشروبات الكلی و مواد مخدر و قرصهای شادیآور و روانگردان، روی میآورند. غافل از اینكه فقط یک راه برای رسیدن به آرامش حقیقی وجود دارد و آنهم، یادِ خداست. چنانكه قرآن کریم میفرماید:
« ... ألا بِذِكرِ اللهِ تَطْمَئنُّ الْقُلُوبُ »[1]
آگاه باشید كه دلها فقط با یاد خدا آرام و قرار میگیرد.
البته بر اساس روایات اسلامی، ذکر خدا مصادیق گوناگون دارد بهطوری که شامل ذکر زبانی، ذکر قلبی و ذکر عملی میشود و ذکرِ عملی، همان انجام واجبات و ترک محرمات است[2] و از آنجا که حجاب یکی از واجبات میباشد رعایت آن در واقع ذکر خداست که به آرامش میانجامد.
بنابراین كسانی كه حجاب خود را رعایت نمیكنند، هیچگاه طعم آرامش حقیقی را نمیچشند. بهعلاوه كه همواره در معرض آزار و اذیت هوسرانان قرار دارند و از اینجهت پیوسته دلنگرانند و همین نگرانی و استرسِ همیشگی، آرامش روانی آنها را برهم زده و سلامتی جسمیشان را به مخاطره میافكند.
لیكن در مقابل، كسانی كه عفاف و حجاب خود را رعایت میكنند، از آزار و اذیت هوسرانان درامانند و نیز به بیماری خودنمایی و جلوهگری گرفتار نمیآیند، در نتیجه از آرامش روانی بیشتری برخوردارند.
خانم «ربكاجانسون» كه یك خلبان آمریكایی است وقتی برای اولینبار به عربستانسعودی پرواز كرده بود پس از بر سركشیدن روسری اظهار داشت: «من با این پوشش احساس خوب و راحتی دارم».[3]
نویسندة محترم، آقای «حسن عرفان» میگوید یكی از خاطرات بهیاد ماندنی من، این خاطره است:
در زمان پهلوی، یكزن هنرپیشه خارجی، به تهران دعوت شده بود وقتی به تهران رسید برای اولینبار، زنی چادری را دید. بسیار شگفتزده شد و پرسید: «این چیست؟» گفتند: «چادر، حجاب زنان ایرانی است» به همراهانش گفت كه میخواهد از ماشین پیاده شود و در كنار آن زن قرار گیرد و چادر به سر اندازد. وقتی آن هنرپیشه برای نخستینبار، چادر بهسر گرفت و چونان زنان ایرانی كاملاً خود را در درون چادر قرار داد، یكی از خبرنگاران از فرصت استفاده كرد و پرسید« خانم! اكنون چه احساسی دارید؟» و او پاسخ داد: «احساس آرامش».[4]
حجاب افزون بر تأمین آرامش فردی، آرامش و بهداشت روانی جامعه را نیز تأمین میكند. چرا كه بدحجابی و جلوهگری سبب تحریك جنسی و برهمزدن آرامش روانی دیگران میشود و چنین رفتاری از دیدگاه دین و عقل روا و پسندیده نمیباشد.
[1] - رعد (13) آیه 28.
[2] ـ امام صادق (علیه السلام) میفرماید: « سختترین تكالیف الهی درباره بندگان، سه چیز است... سومی، یاد خدا است، منظور از یاد خدا این نیست كه انسان، سبحان الله و الحمدلله را تكرار نماید، مقصود این است كه شخص آنچنان باشد كه تا با كار حرامی مواجه شد، یاد خدا كه همواره در دلش هست، جلو او را بگیرد.» الكافی، ج2، ص170. آن حضرت درباره آیه (وَ لَذِكرُ اللهِ اَكبَر)40 اعراف نیز میفرمایند: «منظور به یاد خدا بودن در هنگام رو برو شدن با حلال و حرام خدا است» میزان الحكمه، ج4، ص1856، ح6457.
[3] - قدس، ش4663 (23/12/82) ص15.
[4] - دو ماهنامه حدیث زندگی، سال دوم، ش6، ص14، مرداد و شهریور1381.

نتايج جديدترين مطالعات در غرب نشان می دهد، پوشش سر و حجاب زنان نه تنها باعث ريزش مو نمی شود، بلكه به حفظ مو نيز كمك می كند. در اين تحقيق به زنان در غرب توصيه شده است، در طول روز برای حفظ سلامت مويشان، آن را بپوشانند. بر اساس اين تحقيق علمی، پوشانيدن سر سبب می شود مو از ذرات گرد و غبار و ديگر آلاينده های موجود در هوا محفوظ بماند. همچنين پوشانيدن سر به حفظ مو در برابر تغييرات آب و هوايی به ويژه در برابر رطوبت كه در ضعيف شدن مو مؤثر است، كمک می كند.
بر اين اساس، حجاب، سلامت موها را نيز تضمين می كند.[1]

حجاب و پاكدامنی در تحكیم و استوار ماندن خانواده نیز تأثیر بسزایی دارد از آن جهت كه زن با حجاب در محیط خارج از زندگی زناشویی به جلوهگری نمیپردازد و جاذبههای جنسی خود را به حراج نمیگذارد و به هدر نمیدهد بلكه محبت و نیروی جنسیاش تنها به شوهرش اختصاص مییابد و شكی نیست كه این، سبب نشاط در زندگی شده و در نتیجه استحكام و استواری خانواده را به ارمغان میآورد.
بهعنوان مثال دو رشته سیم برق را در نظر آورید كه بنا است هریك از آنها 100 متر آنطرفتر یك نورافكن قوی را روشن كنند با این تفاوت كه یكی از این سیمها كاملا پوشش دارد و دیگری دارای زدگی و از پوشش كمتری برخودار است. بیشك رشته سیم لخت و دارای زدگی در برخورد با هر فلز و رطوبتی، اندكی از نیروی برق خویش را هدر میدهد و مقدار كمتری را به نورافكن میرساند و در نتیجه روشنایی این نورافكن بسیار كمتر از نورافكنی است كه رشته سیماش كاملا پوشیده است.
بنابراین اگر زن حجاب خود را به خوبی رعایت كند و عفت بینایی و گویایی و خلوت و اختلاط و رفتار و افكارش را نیز پاس بدارد و تمام توجهاش را متوجه همسرش نماید، بهطور طبیعی عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر اینگونه باشد زندگیشان بسیار شیرین و باصفا و پایدار میشود.
«ژآهد فیلد» در كتاب روانشناسی و اخلاق یادآور میشود:
زنان بدحجاب با تظاهر شدید به جلب توجه، به هیچ وجه محل مخصوص و ثابت برای اقناع غریزة جنسی ندارند و با داشتن ظاهر بسیار جالب و جذّاب، از نظر زناشویی همسران خوبی نخواهند بود، چه در حقیقت از نظر جنسی سرد مزاجند و بدیندلیل در ازدواج معمولاً شكست میخورند و زندگیشان به جدایی و طلاق منتهی میشود.[1]
ناگفته نماند كه در کنگره سراسری «خانوادهها و مشکلات جنسی» مطرح شد كه 50 درصد از طلاقها به خاطر مشكلات جنسی و عدم ارضای غریزه است[2] و از آنجا كه بدحجابی در به هدر رفتن غریزة جنسی تأثیرگذار است بیشك برخی از طلاقها ریشه در بدحجابی دارد و بهعكس حجاب بانوان از این دست طلاقها پیشگیری میكند.
«تولستوی» ـ فیلسوف و متفكر روسیه ـ میگوید:
سبب ازدیاد طلاق در اروپا كه افكار عمومی را مشوش كرده است، نبود حجاب است؛ مردان بهواسطة معاشرت با زنان نسبت به همسر خود بیمیل میشوند.[3]
بنا برآنچه گفته شد حجاب علاوه بر حفظ كرامت انسانی و فواید فراوان دیگری كه در پی دارد سبب گرم واقع شدن غریزه جنسی و ارضای آن در قالب روابط زن و شوهری میشود و به استحكام خانواده میانجامد و مانع از طلاق و جدایی میگردد. و این نشان میدهد که دستور اسلام به حجاب و عفاف، در درجه اول به منظور دفاع از حقوق بانوان است.
[1] - طب روحانی، ص255، بیآزار شیرازی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی1373.
[2] ـ روزنامه شرق، شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴.
[3] ـ نگرشی دیگر به حجاب، ص39.

حجاب در رشد و پویایی جامعه نیز مؤثر است بدینصورت كه اگر زنان با حجاب کامل در اجتماع حضور پیدا كنند هم خود و هم مردان به کار و تحصیل و فعالیتهای اجتماعی بهتر میرسند. اما به عکس اگر زنان با لباسهای نامناسب و آرایش بیرون آیند، نیروی مردان صرف هوسبازی میشود و اینجاست که میبینیم اجتماع رشد نمیكند بلكه فلج میشود.
به عنوان مثال کارمند یك اداره یا شرکت را در نظر آورید، اگر وی زنی پاکدامن و دارای حجاب اسلامی باشد، مراجعان بدون چشمچرانی و به عنوان یك انسان باشخصیت و پاكدامن با او برخورد میکنند. اما اگر بدون پوشش کامل اسلامی و دارای ادا و اطوارهای اغواگرانه باشد، مردان به هنگام مراجعه، زیر چشمی هیکل او را برانداز کرده و برخی ممكن است سر صحبت را بگشایند و ارتباط برقرار نمایند و پیآمدهای ناگواری را سبب شوند و در نتیجه آن اداره یا شركت را، برای مدتی هم كه شده به انزوا بكشانند و از رشد و توسعه و پویایی باز دارند.
این مطلب به خصوص در مراکز تحصیلی از اهمیت بیشتری برخوردار است به طوری که برخی از مسئولین دانشگاه های معتبر آمریکا و اروپا قوانین خاصی را برای نوع پوشش دانشجویان مقرر کرده اند و معتقدند عدم رعایت این قوانین باعث انحراف ذهن دانشجویان از هدف اصلی حضور آنها در یک مرکز آموزشی علمی میشود. به عنوان نمونه دانشگاه مشهور کالیفرنیا «برکلی» که یکی از دانشگاه های برتر جهان به شمار میرود از دانشجویان دختر خود خواسته است دامن و شلوارهای رسمی با قد متعارف، و پیراهن و کت و شلوار رسمی به تن کنند و استفاده از لباسهای بدننما در این دانشگاه ممنوع است.[1]

[1] ـ ر.ک: http://iranpress.mihanblog.com/post/15036

ما آفریده شده خدای بی نهایت دانا و بسیار مهربان هستیم که جز خیر و نیکی برایمان نمی خواهد و قطعاً همه دستورات او و از جمله حجاب به سود ما می باشد هم در دنیا و هم در آخرت.
هنگامی که ما به یک پزشک متخصص دلسوز و متعهد مراجعه میکنیم هر دستوری که او میدهد و هر نسخه ای که برایمان مینویسد با جان و دل میپذیریم و بدون چون و چرا و با افتخار، به آن عمل میکنیم با اینکه میدانیم پزشک هر اندازه هم متخصص باشد باز هم احتمال خطا و اشتباه دارد. ولی این احتمالِ خطا، در رابطه با علم بینهایت خدا وجود ندارد. پس شکی نیست که دستورات او و از جمله رعایت حجاب شرعی جز برای سعادت ما نمیباشد و از این رو میتوان گفت حجاب نشانه عبودیت و تاج بندگی و مایه افتخار است.
خانم سُهیلا آریَن که چندی پیش مصاحبه تلویزیونی داشت و برنامه اش بسیار مورد استقبال قرار گرفت،[1] یک ایرانی است که در امریکا زندگی میکرده و با فرهنگ آنجا بزرگ شده است، حجابی هم نداشته و در قید دین نبوده است. در جریانی تحت تأثیر نکته ای از قرآن قرار میگیرد و راه بندگی خدا را برمیگزیند. او میگوید:
احساس کردم مرده ای بیش نیستم و از حیات و زندگی واقعی بسیار دورم و راهی جز دل سپردن به خدا و گوش دادن به فرمان هایش ندارم. برای همین شروع کردم به نماز خواندن و از آن روز به بعد، با حجاب در اجتماع ظاهر می شدم. احساس زنده بودن را روزبه روز بیشتر درک میکردم و هر چه بیشتر به دستورات اسلام عمل میکردم نشاط و شادابی بیشتری پیدا میکردم. روزی بستگانم که آنها نیز با فرهنگ غربی بزرگ شده بودند، میهمان خانه ما شدند. خانم ها در مقابل آقایان نامحرم، بدون حجاب نشسته بودند، میگفتند و میخندیدند؛ اما من دیگر نمیتوانستم مثل قبل باشم، حالا دیگر باید به حرف خدای مهربانی که مرا به زندگی واقعی هدایت کرده بود، گوش میکردم. به خاطر همین، روسری بلندی را که خیلی هم دوستش داشتم به سر بستم؛ طوری که حتی تار مویی هم نمایان نبود. سینی شربت را به دست گرفتم و شروع به پذیرایی کردم. جلو هر خانمی از بستگان که شربت تعارف میکردم، آنها با تعجب و شاید با تمسخر، مرا برانداز میکردند؛ اما دین و عمل کردن به آن و اینکه ثابت کنم من بنده خدا هستم و حاضر نیستم در هیچ شرایطی، خدای مهربانم را ناراحت کنم، به من اجازه نداد که حجابم را کنار بگذارم. یکی از آن خانمها با حالت مسخره اشاره به روسری من کرد و گفت: سهیلا! این چیه؟ من که میدانستم او قصد مسخره کردن مرا دارد، سینی شربت را روی میز گذاشتم و با دو دستم به روسری اشاره کردم و گفتم: این رو میگی؟! این تاج بندگی منه! این افتخار بندگی منه! این حجاب نشانه اینه که من ارباب دارم، خدا دارم و او به یادِ منه؛ چون که من به فکر فرمان او هستم.[2]
[1] ـ برنامه تلویزیونی وی به نام «كوله پشتی» شبكه سوم چندین بار نشان داده، و سی دی آن در بازار به فروش میرسد.
[2] ـ نمیدانستم، ص22. با پیگیری لینک ذیل می توانید فیلم گفتگوی وی را داونلود کنید
http://www.oroojesfahan.com/modules.php?name=Downloads&op=getit&lid=24
از طریق لینک ذیل نیز می توانید مصاحبه دیگری از وی را مطالعه کنید
http://bashgah.qurancity.ir/blogs/sadeghi/archive/2006/08/01/791.aspx

حجاب و یا به تعبیر دیگر «عفتِ در پوشش» بهاندازهای اهمیت دارد كه به فرموده قرآن کریم، حتی اگر زنان سالخورده هم، آنرا رعایت كنند برایشان بهتر است.
« وَالْقَواعِدُ مِنَ النِساءِ الَّتی لایرْجونَ نِكاحاً فَلَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ أن یضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیرَ مُتَبَرِجاتٍ بِزینَه و أن یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَّهُنَّ…1»

شريفترين آفريده پروردگارِ حكيم، انسان است و شرافتش نيز، تنها و تنها به صفات كمال او بستگي دارد كه بايد آنها را با اختيار و تلاش بهدست آورد و خود را بدانها بيارايد.
يكي از صفات كمال ـ كه لازمة شرافت انسان است ـ همان صفتِ «عفت و پاكدامني» ميباشد كه براي پرورش آن، راه های گوناگون وجود دارد؛ و بي شک پوشش متناسب، يكي از آن راه ها است، اگر انسان پوشش كافي نداشته باشد اولاً عفتش حفاظت نمی شود که بیان آن گذشت. و ثانیاً عفتش پرورش نمييابد و پرورش نيافتنِ عفّت، برابر با آسيبديدن عزت و كرامت و انسانيّتِ انسان است.
بنابراين اگر بخواهيم عزت و كرامتمان آسيب نبيند، ميبايست در عفافپيشگي و مهار شهوت، بكوشيم و با پوششي آراسته و موردپسند دين، آنرا پرورش دهيم. چرا كه عفت، بدون پوشش مورد پسند شريعت، پرورش نمييابد.1 بهخصوص براي بانوان؛ گو اينكه آفرينندة حكيم، دُرّ و مرواريد عفت را براي آنان بيشتر پسنديده، و درخشندگي شرم و حيا را در وجود آنان افزونتر كرده، و به همين جهت، پوششِ ويژهاي را براي آنان واجب دانسته؛ همانگونه كه براي پرورشِ مرواريد، صدف و پوشش ويژه قرار داده است. و این از قبیل همان تأثیر ظاهر است بر باطن.
پس با اين توضيح، مرواريدِ عفت، در پوششِ صدفگونه پرورش مي يابد.
1- همانگونه كه اشاره شد، اين معنا، از آيه60 سوره نور، كه حجاب را حتّي براي زنان سالخورده نيكو دانسته است، قابل برداشت ميباشد.
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع

قرآن كريم بهجهت در امان ماندن بانوان، از آزار و اذيت هوسرانان، فرموده است:
« يا ايَّها الْنَبيُّ قُلْ لِاَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نساء الْمؤمنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابيبِهِنَّ ذلِكَ أدْنيَ أنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤذَيْنَ…1»
«اي پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن بگو: چادرهاي خود را، بر خويش فروافكنند اينكار، بهاينكه ]به عفت[ شناخته شوند و مورد آزار و اذيت واقع نگردند، نزديكتر است.

خانم درسخواندهای شكايت ميكرد كه چر افراد فاسد و هرزه به او متلك ميگويند و به ديده لذتجويی به او می نگرند و ميان زنان هرزه و زنان درسخوانده و باشخصيت، فرقي نمی گذارند؟!
پاسخ اين خانم تحصيلكرده را آيه شريفه 59 احزاب داده است و آن اينكه زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهديدهای اراذل و اوباش و افراد آلوده و هرزه در امان باشند بايد خود را بپوشانند. زيرا سرچشمه بسياري از مزاحمتهای هوسبازان، نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنان است. چراكه بدحجابی بهطور طبيعی سبب تحريک شهوت ديگران ميشود و وقتی شهوت تحريك گردد ممكن است اهانت و آزار و اذيت و آبرو ريزي در پي داشته باشد. و به يقين مقصرّ اصلي در اين ميان، كسي است كه خود را بهگونهاي خاص آراسته و نمايانده است.
البته فرد اهانتكننده هم مقصر است ولي از ديدگاه جرم شناسي، جرم او در رتبه پسين قرار دارد. بنابراين اگر زنان و دختران ميخواهند شخصيت و آبرويشان پاس داشته شود، بهتر است حجابشان را كامل كنند. زيرا حجاب كامل، همانند كاسبرگِ گل است براي گل؛ گل تا زماني كه در كاسبرگ خود نهفته است و تا مادامی كه دامن نگسترده، شاداب و باطراوت و عزيز است؛ اما آنگاه كه از پوشش كاسبرگ خود، بيرون آيد و دامن بِگُستَرد، پس از سپريشدن ساعتي، پژمردگی و پايان گل را، براي خود اعلام كرده است!
زن نيز اگر از حجاب و پوشش، بيرون آيد و دامن بگسترد، خزان وجود خود را اعلام كرده و ارزش و شخصيت خود را از دست داده است. اما اگر در ستر و پوشش خود باقي بماند، همواره شُكوه و عزت دارد و به دست هوسبازان شهوتران، پژمرده و تباه نميشود و شخصيتش آسيب نمي بيند.
يك محقق مسيحي آمريكايي به نام خانم «هايلي ولدت» كه براي بررسي جايگاه مسلمانان جامعه آمريكا به تركيه سفر كرده بود و با بانوان مسلمان عضو حزب «عدالت و توسعه» و فعاليتهای اجتماعی و سياسی آنان از نزديك آشنا شده بود در خاتمه بررسي های خود به اين نتيجه رسيده است كه زنان محجبه مسلمان به پوشش اسلامي خويش افتخار مي كنند. وي همچنين زنان محجبه مسلمان را «انسانهای با شخصيتِ قوی» توصيف مي كند.[1]
[1] ـ نگرشي ديگر به حجاب، ص35، به نقل از خبرگزاري فارس 14/2/88.
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع

شخص باحجاب، مظهر عفاف شناخته شده و مزاحمی ندارد، و آزادانه، درپی كارها و مسئولیتهای خویش میرود، این آزادی، غیر از آزادی به معنای بیبندوباری و هرزگی و افسارگسیختگی است چراكه این یكی، از راه بدحجابی و با كرشمه سخن گفتن بهدست میآید و حال آنكه آن یكی، از راه حجاب و رعایت دستورات شریعت تحقق میپذیرد. این یكی سقوط و انحطاط است و آن دیگری تعالی و تكامل. این یكی، آزادی شوم و پوچ غربی است و آن، آزادی مبارك و پُرمعنی اسلامی...