فلسفه و فايدههای حجاب (11) | نشانه عبودیت، تاج بندگی و مایه افتخار

ما آفریده شده خدای بی نهایت دانا و بسیار مهربان هستیم که جز خیر و نیکی برایمان نمی خواهد و قطعاً همه دستورات او و از جمله حجاب به سود ما می باشد هم در دنیا و هم در آخرت.
هنگامی که ما به یک پزشک متخصص دلسوز و متعهد مراجعه میکنیم هر دستوری که او میدهد و هر نسخه ای که برایمان مینویسد با جان و دل میپذیریم و بدون چون و چرا و با افتخار، به آن عمل میکنیم با اینکه میدانیم پزشک هر اندازه هم متخصص باشد باز هم احتمال خطا و اشتباه دارد. ولی این احتمالِ خطا، در رابطه با علم بینهایت خدا وجود ندارد. پس شکی نیست که دستورات او و از جمله رعایت حجاب شرعی جز برای سعادت ما نمیباشد و از این رو میتوان گفت حجاب نشانه عبودیت و تاج بندگی و مایه افتخار است.
خانم سُهیلا آریَن که چندی پیش مصاحبه تلویزیونی داشت و برنامه اش بسیار مورد استقبال قرار گرفت،[1] یک ایرانی است که در امریکا زندگی میکرده و با فرهنگ آنجا بزرگ شده است، حجابی هم نداشته و در قید دین نبوده است. در جریانی تحت تأثیر نکته ای از قرآن قرار میگیرد و راه بندگی خدا را برمیگزیند. او میگوید:
احساس کردم مرده ای بیش نیستم و از حیات و زندگی واقعی بسیار دورم و راهی جز دل سپردن به خدا و گوش دادن به فرمان هایش ندارم. برای همین شروع کردم به نماز خواندن و از آن روز به بعد، با حجاب در اجتماع ظاهر می شدم. احساس زنده بودن را روزبه روز بیشتر درک میکردم و هر چه بیشتر به دستورات اسلام عمل میکردم نشاط و شادابی بیشتری پیدا میکردم. روزی بستگانم که آنها نیز با فرهنگ غربی بزرگ شده بودند، میهمان خانه ما شدند. خانم ها در مقابل آقایان نامحرم، بدون حجاب نشسته بودند، میگفتند و میخندیدند؛ اما من دیگر نمیتوانستم مثل قبل باشم، حالا دیگر باید به حرف خدای مهربانی که مرا به زندگی واقعی هدایت کرده بود، گوش میکردم. به خاطر همین، روسری بلندی را که خیلی هم دوستش داشتم به سر بستم؛ طوری که حتی تار مویی هم نمایان نبود. سینی شربت را به دست گرفتم و شروع به پذیرایی کردم. جلو هر خانمی از بستگان که شربت تعارف میکردم، آنها با تعجب و شاید با تمسخر، مرا برانداز میکردند؛ اما دین و عمل کردن به آن و اینکه ثابت کنم من بنده خدا هستم و حاضر نیستم در هیچ شرایطی، خدای مهربانم را ناراحت کنم، به من اجازه نداد که حجابم را کنار بگذارم. یکی از آن خانمها با حالت مسخره اشاره به روسری من کرد و گفت: سهیلا! این چیه؟ من که میدانستم او قصد مسخره کردن مرا دارد، سینی شربت را روی میز گذاشتم و با دو دستم به روسری اشاره کردم و گفتم: این رو میگی؟! این تاج بندگی منه! این افتخار بندگی منه! این حجاب نشانه اینه که من ارباب دارم، خدا دارم و او به یادِ منه؛ چون که من به فکر فرمان او هستم.[2]
[1] ـ برنامه تلویزیونی وی به نام «كوله پشتی» شبكه سوم چندین بار نشان داده، و سی دی آن در بازار به فروش میرسد.
[2] ـ نمیدانستم، ص22. با پیگیری لینک ذیل می توانید فیلم گفتگوی وی را داونلود کنید
http://www.oroojesfahan.com/modules.php?name=Downloads&op=getit&lid=24
از طریق لینک ذیل نیز می توانید مصاحبه دیگری از وی را مطالعه کنید
http://bashgah.qurancity.ir/blogs/sadeghi/archive/2006/08/01/791.aspx