فلسفه و فايدههای حجاب (2) | پرورش عفاف

شريفترين آفريده پروردگارِ حكيم، انسان است و شرافتش نيز، تنها و تنها به صفات كمال او بستگي دارد كه بايد آنها را با اختيار و تلاش بهدست آورد و خود را بدانها بيارايد.
يكي از صفات كمال ـ كه لازمة شرافت انسان است ـ همان صفتِ «عفت و پاكدامني» ميباشد كه براي پرورش آن، راه های گوناگون وجود دارد؛ و بي شک پوشش متناسب، يكي از آن راه ها است، اگر انسان پوشش كافي نداشته باشد اولاً عفتش حفاظت نمی شود که بیان آن گذشت. و ثانیاً عفتش پرورش نمييابد و پرورش نيافتنِ عفّت، برابر با آسيبديدن عزت و كرامت و انسانيّتِ انسان است.
بنابراين اگر بخواهيم عزت و كرامتمان آسيب نبيند، ميبايست در عفافپيشگي و مهار شهوت، بكوشيم و با پوششي آراسته و موردپسند دين، آنرا پرورش دهيم. چرا كه عفت، بدون پوشش مورد پسند شريعت، پرورش نمييابد.1 بهخصوص براي بانوان؛ گو اينكه آفرينندة حكيم، دُرّ و مرواريد عفت را براي آنان بيشتر پسنديده، و درخشندگي شرم و حيا را در وجود آنان افزونتر كرده، و به همين جهت، پوششِ ويژهاي را براي آنان واجب دانسته؛ همانگونه كه براي پرورشِ مرواريد، صدف و پوشش ويژه قرار داده است. و این از قبیل همان تأثیر ظاهر است بر باطن.
پس با اين توضيح، مرواريدِ عفت، در پوششِ صدفگونه پرورش مي يابد.
1- همانگونه كه اشاره شد، اين معنا، از آيه60 سوره نور، كه حجاب را حتّي براي زنان سالخورده نيكو دانسته است، قابل برداشت ميباشد.
تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع