ریشه و عامل کرونا را باید جُست!

🔸آیا عامل کرونا سوپ خفاش است؟
🔸آیا کرونا ساخته چین است؟ برای چه اهدافی؟
🔸آیا کرونا یک سلاح زیستی و دست ساخت آمریکاست؟
🔸آیا کرونا یک بلا و عذاب است؟ و در صورت عذاب بودن آیا ممکن است عذاب الهی به دست بشر نازل شود؟
🔸اگر عذاب است شیوع چه گناه یا گناهانی سبب نزول این عذاب شده و راه چاره چیست؟
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
کرونا ویروس از زمان ظهورش در ووهان چین در مدتی کوتاه به بزرگترین بمب خبری دهههای اخیر جهان تبدیل شد؛ شیوه گسترش و بیماریزایی این ویروس نوپدید ابهامات زیادی را در اذهان ایجاد کرده؛ ابهاماتی که با پرسش و پاسخ و تفکر و تحقیق در خصوص آن، نظرات و تحلیلهای متفاوتی را در پی داشته است و نوشتار ذیل نیز یکی از آن تحلیلهاست که تحت عنوان "ریشه و عامل کرونا را باید جُست" تقدیم حضور میگردد.
برخی از کارشناسان، احتمال دادهاند منشاء ویروس کرونا از سوپ خفاش چینیها باشد که در پاسخ این نظریه و احتمال گفتهاند شاید بیش از هزار سال است که مردم چین سوپ خفاش و هرگونه جانوری را مصرف میکنند و چرا تاکنون مبتلا به این بیماری نشدهاند؟! برخی نیز احتمال دست ساخت بودن آن توسط چین برای اهداف اقتصادی و ... و یا توسط آمریکا به عنوان یک سلاح بیولوژیک با اهداف اقتصادی و ... مطرح کردهاند.[1]
علاوه بر کارشناسان علوم طبیعی و پزشکی و رشتههای مرتبط همانند بيوتكنولوژي و کارشناسان حوزه مطالعات استراتژیک و پدافند غیرعامل و ...، که متناسب با تخصصهای خویش میتوانند نظرات کارشناسی خود را پیرامون منشاء این بیماری و مدیریت این بحران ارائه کنند، برخی از کارشناسان علوم اسلامی که با نگاه توحیدی به پدیدهها مینگرند نیز حق دارند در این حوزه ورود کرده و تحلیلها و نظریههای خود را بیان نمایند. زیرا از دیدگاه اینان، تمامی فعل و انفعالات ذرات عالم و از جمله این ویروس، در تحت اراده و اداره و تقدیرات پروردگار جهانیان بوده و دارای حکمت است و اگر آن را به عنوان یک بلا به حساب آوریم باید ببینیم از کدامین قسم است و به چه منظوری میباشد؟[2]
توضیح مطلب اینکه براساس یک تقسیم بندی کلی میتوان بلاها را بر سه دسته تقسیم نمود:
1ـ بلاها و مصیبتها گاهی برای عذاب کفار و مشرکین و فاسقین و منافقین است؛
2ـ گاهی برای تنبیه و گوشمالی مسلمانان و اهل کتابی که بهوظایف خویش، خوب عمل نکردهاند میباشد؛
3ـ گاهی نیز برای امتحان و تکاملبخشی و رشددهندگی مؤمنین و اولیاء و پیامبران است.
و البته بُعدی هم ندارد گاهی بلایی مشترک نازل شود و هر یک از افراد بشر بهره خود را از آن دریافت نمایند؛ کافر و فاسق بهگونهای و مسلمان و متدین، و مؤمن و ولی خدا هم بهگونههای دیگر.
پس بلا همیشه عذاب نیست و پیامبران و اولیای الهی و مؤمنان گاهی بیش از دیگران طعم مصیبتها را چشیدهاند؛ به قول شاعر:
هرکه در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش میدهند!
مؤمنانی که در بلاها آسیب میبینند و یا ایثارگرانه برای نجات دیگران به دل دریای مواج بلا میزنند و از جان و مال و راحتی خود میگذرند و گاهی خود نیز گرفتار میشوند، جانبازان و شهدای راه حقاند.
در روایات اسلامی بلا برای مؤمنان به منزله هدیه تلقی شده است.[3] امام صادق نیز فرمود:
براى بنده، نزد خدا، مقامى است كه بآن نرسد، جز به رسيدن بلائى به جسمش.[4]
قرآن کریم بلا را برای این دسته از مؤمنان عامل امتحان و تکاملبخشی و رشددهندگی معرفی کرده است -همانند سنگ طلا و نقره که داخل کوره آتش میروند و پس از زدوده شدنِ ناخالصیها، به درخشش در میآیند و گرانقدر و گرانقیمت میشوند- چنانکه فرموده:
﴿وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ﴾ 155بقره
قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به صابران و استقامتکنندگان.
رهبر معظم انقلاب نیز در 3 فروردین99 در همین باره فرمودند:
این ویروس دارد کار میکند. این [بیماری] مصداق این آیة شریفه است: وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَرَات؛ هم با خودش خوف میآورد و یک عدّهای واقعاً میترسند، هم مسئلة مشکل اقتصادی را به وجود میآورد، هم نقص اموال و انفس و ثمرات را همراه دارد ... .
و البته قرآن کریم گاهی نیز جنبه عذابی و تنبیهی بلا را خاطر نشان میکند که باید علت آن را در ارتکاب برخی از گناهان جستجو کرد زیرا بر اساس آموزههای دینی برخی از بلاها به خاطر شیوع برخی از گناهان میباشد.
به عنوان نمونه قوم حضرت لوط بهسبب ارتکاب انحرافات جنسي نابود گرديد. قرآنكريم براي عبرتگيري از اين حادثه در 12 سوره، به سرنوشت شوم و نكبتبار قوم لوط اشاره ميكند[5] و آنرا بهعنوان يك سنت تغيير ناپذير الهي معرفي كرده و به همه ملتها هشدار ميدهد تا از بیعفتی و فساد جنسی دست بكشند و از نابودي خود پيشگيري كنند.[6]
تحقیقات گروهی از دانشمندان نیز نشان میدهد که برخی از جوامع به خاطر شیوع بعضی از گناهان نابود گشتهاند. به عنوان مثال "جی.دي.آنوين"[7] -مردم شناس انگليسي- با بررسي تاريخ 5 هزار ساله، 86 جامعة مختلف را بررسي كرده است؛ نتايج تحقيقات وي پس از مرگش در سال 1936 منتشر شد. عنوان اثر منتشر شده او «بنيادهاي اقتصادي و جنسي جامعه جديد» ميباشد. آنوين دراين اثر، فرهنگها و امپراطوريها را بر مبناي رفتارهاي جنسي آنها مورد بررسي قرار داده است. خلاصه كلام آنوين اين است:
ملتها هنگامي به قدرت و استيلا ميرسند كه رفتارهاي جنسي خود را پيش و پس از ازدواج، تحت كنترل درآورند؛ و آنها تا هنگامي در قدرت باقي ميمانند كه روابط و پيوندهاي اجتماعي و خانوادگي در آنها قوي بماند. و هنگاميكه اين حد و حدودها از ميان برود شمارش معكوس براي مرگ آن جامعه آغاز ميگردد و اين قاعده هيچ استثنايي ندارد.[8]
در روایات اسلامی نیز نمونههایی از نزول بلا بیان گشته است بهطوریکه حتی گاهی اکثریت خوبان یک جامعه به خاطر اقلیت گنهکار آن جامعه گرفتار عذاب شدهاند زیرا آنها را امر به معروف و نهی از منکر نمیکردهاند! به عنوان مثال خداوند به حضرت شعيب خطاب فرمود:
از قوم تو صدهزار نفر را عذابشان ميكنم، چهل هزار از بَدان و شصت هزار از خوبان. شعيب پرسيد: خدايا، بدها آری، اما خوبها چرا؟! خداوند وحي فرمود: زیرا اينها با اهل معصيت کنار آمدند [و در برابر گناه آنان سكوت نمودند] و به واسطة غضب من، غضب نكردند [و نهی از منکر ننمودند].
وَ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ علیه السلام: أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ، فَقَالَ علیه السلام: يَا رَبِّ! هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ، فَمَا بَالُ الأَخْيَارِ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ: دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِی.[9]
رسول گرامی اسلام نیز فرمودند:
تا زمانی که عموم مردم در صدد تغییر خلافکاریهای عدّهای خاص [و اندک] برآیند، خداوند عموم [و اکثریت مردم] را به گناه عدّهای خاص [و اندک] عذاب نمیکند. اما اگر عموم مردم، در حالی که میتوانند نهی از منکر کنند، ولی نکنند، خداوند عموم مردم و آن عدّة خاص را عذاب میکند.
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لا يُعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِعَمَلِ الْخَاصَّةِ حَتَّى يَرَوُا الْمُنْكَرَ بَيْنَ ظَهْرَانِيهِمْ وَهُمْ قَادِرُونَ عَلَى أَنْ يُنْكِرُوهُ ، فَلا يُنْكِرُونَهُ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَذَّبَ اللَّهُ تَعَالَى الْخَاصَّةَ وَالْعَامَّة.[10]
و در حدیثی دیگر فرمودند:
هر ملتي كه در ميانشان گناه كنند و آنان از گنهكاران قويتر و بيشتر باشند و جلوگيري نكنند، خداي تعالي از جانب خويش همه را عقوبت كند.
ما مِن قَومٍ يُعمَلُ فِيهِمُ المَعاصِيَ هُم أعَزَّ وَ أكثَرُ مِمَّن يَعمَلُهُ ثُمَّ لَم يُغَيِّرُوهُ إلا عَمَّهُمُ اللهُ تعالي مِنهُ بِعِقابٍ.[11]
و از ایندست احادیث در باب «امر به معروف و نهی از منکر» بسیار است و نشان میدهد که هرگاه گناهی توسط بخشی از مردم یک سرزمین شایع شود و بخش دیگر مردم مقابل آن نایستند و نهی از منکر نکنند خداوند همگان را دچار عذاب خواهد کرد! همچنانکه اگر اقلیتی از افراد جامعه، ویروس واگیرداری را -با عدم رعایت هشدارهای بهداشتی- اشاعه دهند و اکثریت افراد سالم آن جامعه، واکنش لازم را نشان ندهند و مسئولین نیز برای مقابله با آن، ساختارسازی و فرهنگسازی نکرده و مقررات و قوانینی را وضع نکنند، بیشک همه افراد جامعه دچار آن ویروس خواهند گشت و تلفات قابل توجهای خواهند داد و آسیبهای فراوان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خواهند دید.
حال اگر احتمال بدهیم[12] که ویروس کرونا بلایی است که برای برخی جنبه عذابی و تنبیهی دارد اینجا باید بررسی شود که شیوع چه گناه یا گناهانی است که بخشی از مردم بدِ جهان، آن را مرتکب میشوند و اکثریت خوبانِ جهان هم –و حتی در ایران اسلامی- با آن کنار آمدهاند و بدین ترتیب اسباب این بلا و عذاب فراگیر ویروس منحوس را فراهم آوردهاند؟!
گرچه جا دارد در یک تحقیق جامع، تکتک گناهان مورد بررسی قرار گیرد تا آن گناهِ خاص و مشترک در جهان که اکثریت خوبان هم -با اینکه خود مرتکب آن نمیشوند ولی- با آن کنار آمدهاند مشخص گردد لیکن در این مختصر، مجال چنین تحقیقی نیست و لذا سعی کردهایم ماحصل تحقیق اجمالی خود را بیان نموده و صاحبنظران را به جستجوی بیشتر دعوت نماییم.
تحقیقات اجمالی ما –در کانون فرهنگی تبلیغی امین[13]- نشان میدهد که «بیعفتی و انحرافات جنسی[14]» گناه مشترک جهانی است که تقریبا اکثریت خوبان عالم نیز –به بهانهها و دلایل واهی[15]- با آن کنار آمدهاند و در مرحله عمل از مقابله با آن دست کشیدهاند و لذا شیوع آن روزبهروز بیشتر و بیشتر شده است.
وضعیت تمامی کشورهای جهان –به خاطر قوانینی که دارند و فراوانی آزادیهای جنسی و صنعت توریسم و روسپیگری و تولیدات پورن و ...- در این زمینه که مشخص، و مثل روز، روشن است و نیاز به استدلال ندارد! در ایران اسلامی هم که داعیهدار اسلام ناب در جهان بوده و پرچم آن را بر افراشته است سالهاست که شاهد حمایت برخی از دولتمردان اصلاحطلب از آزادی روابط دختر و پسر و حجاب اختیاری و در نتیجه گسترش بیعفتی در هر کوی و برزن و اداره و دانشگاه و شرکت و بازار و ... هستیم. ولی از آنجا که ممکن است -باور گسترش فساد جنسی در ایران اسلامی و عدم تلاش برخی از خوبان در عرصه ترویج فرهنگ عفاف- برای بعضی جای شک و تردید و سؤال باشد لازم میدانیم گزارشی کلی و اجمالی از وضعیت بیعفتی و انحرافات اخلاقی کشورمان ارائه کنیم و ساختارها و عوامل فسادزای موجود را یادآور شویم تا نتیجه بگیریم آیا به خاطر این وضعیت و ساختارهای موجود، استحقاق بلای تنبیهی و گوشمالی را داریم یا نداریم؟ و اما گزارش:
برای ادامه مقاله و دانلود فایل 27 صفحه ای، ادامه مطلب را کلیک کنید
[1] . چند انستیتو در امریکا و ووهان در سال 2015 یک کروناویروس طراحی کردند که از ترکیب ژنوم موش و خفاش ساخته شده و ریه را تحت تاثیر قرار میدهد. "اورلی لوی ابکاسیس" عضو کنست رژیم صهیونیستی و گزینه وزارت بهداشت این رژیم میگوید: این نتیجه خوردن سوپ خفاش نیست، بلکه به نوعی ویروس «آزمایش شده» و ساخته شده است. پیشتر نیز "دنی شوهام" مقام پیشین اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز کرونا را طراحی شده در آزمایشگاهها و انتشار آن را عمدی دانسته بود. پروفسور علی کرمی -بنیان گذار بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک ایران- نیز در شبکه افق در اسفند98 گفت: «کرونا ویروس، ویروس عادی نیست و دستکاری شده است». (رجانیوز: کدخبر:335477، تحت عنوان: «آزمایشگاهی بودن کرونا قوت گرفت / ایالات متحده متهم اصلی ساخت کووید ۱۹»).
[2] . برخی از بلاها منشاء طبیعی و غیر انسانی دارد مثل سیل و زلزله و طاعون و برخی منشاء انسانی، مثل جنگها و تسلط ستمگران با سلاح نرم و یا سلاح نظامی یا زیستی و میکروبی؛ و بیشک همه اینها تحت اراده و تقدیرات و مدیریت پروردگار جهان میباشد ﴿وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ و حکمتهای فراوانی در آن نهفته است و هر یک از افراد بشر نیز بهگونههای مختلف بهره خود را از آن دریافت میکنند؛ کافر و فاسق به عنوان عذاب، و مسلمان و متدینِ گنهکار، جهت تنبیه و آمرزش گناهان، و مؤمن و ولی خدا هم برای ارتقای درجه و مقام.
[3] . کافی ج3 ص640. امام صادق عَلَيْهِ السَّلَام: «إِنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- لَيَتَعَاهَدُ الْمُؤْمِنَ بِالْبَلَاءِ، كَمَا يَتَعَاهَدُ الرَّجُلُ أَهْلَهُ بِالْهَدِيَّةِ مِنَ الْغَيْبَةِ ...».
[4] . کافی، ج3، ص639 : «إِنَّ فِي الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً لَايَبْلُغُهَا عَبْدٌ إِلَّا بِالِابْتِلَاءِ فِي جَسَدِهِ».
[5] . 84 اعراف، 82هود، 74حجر، 74 انبياء، 44و43حج، 173شعراء، 58نمل، 34عنكبوت، 136صافات، 13و14ص، 13و14ق، 38 قمر.
[6] . هود(11) آية 83. ر.ك: تفسير راهنما، ج8، برداشتهاي 3 و 7 و 8 .
[7] . dr.j.d.unwin (joseph Daniel unwin 1895-1936) the sexual and economic foundations of a new society
[8] . ماهنامه سیاحت غرب، ش7، ص49. (نشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما قم).
[9] . کافی، ج5، ص56.
[10]ـ میزان الحکمة، ح12867.
[11] ـ نهج الفصاحة، ص711، ح2692.
ناگفته نماند که این هشداری است به مردمان و دولتمردان نظام اسلامی که اگر همواره مسامحه ورزند و بهخاطر مصلحتهای واهی کوتاه بیایند و امر و نهی نکنند و ساختارهای لازم را برای عدم وقوع جرم و گناه فراهم نسازند و در این زمینه فرهنگسازی نکنند و آموزشهای لازم را ندهند و گنهکاران را با قوه قهریّه بازندارند سرانجام گرفتار عذاب الهی میگردند.
[12] . ممکن است کسی اشکال کند که با احتمالات نمیشود چیزی را اثبات کرد و اقدام براساس احتمال خطاست. در پاسخ عرض میکنیم که اتفاقا پایه بسیاری از موضوعات علوم براساس نظریه و احتمال است؛ همه دانشمندان یک احتمال را بررسی میکنند و تحقیقاتشان را ادامه میدهند اگر به نتیجه رسیدند فبها، و اگر به نتیجه نرسیدند احتمال دیگری را در پیش میگیرند. پزشکان نیز در تشخیص بیماریهای سخت براساس احتمالات و آزمایش و خطا اقدام میکنند؛ مثلا برخی از متخصصان داخلی معتقدند درد شدید در ناحیه سمت راست شکم، نشانه 33 بیماری میباشد که یکی از آنها ممکن است آپاندیس باشد و یکی دیگر ممکن است از سرماخوردگی باشد و با این احتمالات، کار دارو و درمان را در پیش میگیرند تا به نتیجه برسند و گاهی نیز ممکن است خطا کنند و به نقص عضو یا تشدید بیماری و ... بیانجامد! ولی در عین حال کارشان قابل دفاع میباشد.
[13] . کانون امین، مجموعهای است تخصصی در حوزة عفافگرایی و تربیت جنسی –و دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی- با بیش از دو دهه فعالیت در چهار عرصه: پژوهش، تألیف، آموزش، تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف. پایگاه اینترنتی کانون: kanoon-amin.ir آیدی کانون در ایتا: @shahidamin
[14] . بیعفتی و انحرافات جنسی از دیدگاه آموزههای دینی عبارتند از: نظربازی و چشم چرانی –چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی- نامهنگاری و پیامک و گفتگوی بیمورد و نامشروع با نامحرمان، گوشش دادن به سخنان و آواها و موسیقیهای محرک، مصرف خوراکیهای حرام و تحریکزا، پوشش و آرایش غیرشرعی و نامناسب و محرک غریزه جنسی، خلوت و اختلاط و معاشرت با نامحرمان، انواع رفتارهای محرک از قبیل استعمال عطر محرک، راه رفتنهای خاص و برخی از نشستنها و ایستادنها و رقص و حرکات موزون و...، قوّادی و واسطهگری جنسی برای دیگران، افکار و آرزوهای نامشروع و محرک، انواع تماسهای بدنی شامل: دست دادن، کنار نامحرم نشستن، و نیز استمناء، زنا، لواط، مساحقه، تجاوز به حیوان، تجاوز به بچه، که در اصطلاح روانشناسان به آنها: خودارضایی، دگرجنسگرایی، همجنسگرایی، حیوانبازی و بچهبازی گفته میشود! که توضیح آنها در کتاب درسنامه عفاف آمده و محتوای آن در پایگاه اینترنتی کانون فرهنگی تبلیغی امین نیز بارگذاری شده است.
[15] . بهانهها و دلایل واهی: کار از کار گذشته و نمیشه کاری کرد! هجمه دشمن سنگین و تلاش در این عرصه فایدهای ندارد! امکانات لازم و حمایتهای مالی و مادی و معنوی وجود ندارد! باید فلان افراد و فلان دستگاهها کار کنند! باید عقاید درست شود؛ تا فکر و عقیده درست نشود رفتارهای عفیفانه نیز بروز نخواهد کرد! و ... .
