http://s6.uplod.ir/i/00969/846nyv31ck16.jpg

💢آقای دکتر اکبری:
🔺 بررسي سنت جامعه شناسي کلاسيک، دو الگوي بازنمايي کلي از شکل‌گيري اعيان اجتماعي را نشان مي‌دهد؛ يکي رويکرد وبري که در آن اعيان اجتماعي به عنوان نتيجه‌اي (يا ساخته شده به وسيله) از رفتار نيت مند و معني‌دار انساني در نظر گرفته مي‌شوند و رويکرد دوم رويکرد دورکهايمي است که بر اساس آن، اعيان اجتماعي نتيجه و تحت تأثير واقعيت‌هاي اجتماعي بيروني و الزوام‌آور است.
🔺 عليت وجود شناختي اجتماعي ارائه شده مبتني بر #فرض_همزماني است. يعني اينکه اعمال اجتماعي، به توليد و بازتوليد ساختارهاي اجتماعي مي‌پردازند و همزمان ساختارهاي اجتماعي عامليت (توانش) و تمايلات عاملين را بر #کنش_اجتماعي تجهيز، ترغيب و تحديد مي‌نمايند. فرض اساسي: ماهیت پوشش و حجاب بعنوان يک پديده اجتماعي، برآيندي از رابطه همزيگري عامليت و ساختار است. ماهیت پوشش (حجاب) به عنوان يک پديده اجتماعي، برآيندي از رابطه عامليت‌(هاي فردي/ جمعي) و ساختار اجتماعي است.

🔺 تعاریف مردم پدیده های اجتماعی را تشکیل می‌دهد. رابطه دورانی بین عاملیت و ساختار وجود دارد. چه می‌شود که در عاملیت ساختار، تغییر به وجود می‌آید؟ گروهی می توانند در برابر گروه دیگر، همچنین بچه ها در مقابل والدین بایستند. وقتی از جامعه صحبت می کنیم، از یک سیستم سخن می‌گوییم که اجزای به هم مرتبطی دارد. تغییر در هر جزئی از سیستم باعث تغییر در کل سیستم می‌شود. عناصر اجتماعی، پرورش ها، سبک زندگی، تعاملات اجتماعی و غیره تغییر کرده است و نمی توان انتظار نوع پوشش همان صد سال پیش را داشت. در برخی از خانواده‌های مذهبی بعضاً ماهواره وجود دارد، وسایل خارجی هم وجود دارد، اما هنوز بر روی همان پوشش سنتی پایبند هستند! ولی به صورت منطقی نباید اینگونه باشد. وقتی در سیستم خانواده، خیلی چیزها تغییر کرد، نمی توان چیزی را ثابت نگه داشت. ثابت نگه داشتن پوشش به لحاظ منطقی ممکن نیست.
🔺 #عاملین_اجتماعی دو دسته هستند که یک دسته خواهان تغییرند و دسته دیگر خواهان عدم تغییر و دلیل این مسئله بحث منافع می باشد. در پوشش و حجاب هم همینطور. گاهی در مورد یک نفر دو رفتار دیده می شود. یکی از عناصر اصلی ساختار اجتماعی که می تواند همزمان بر روی هر دو گروه تأثیر بگذارد، نوع #پوشش است. این دو گروه در خصوص پوشش به رقابت می پردازند که در نهایت به پذیرش یکدیگر می رسند. مثلاً در تهران دو الگوی رقابتی در بین پوشش وجود دارد. دسته اول، افرادی که خواهان پوشش کامل هستند و افرادی که خواهان آزادی هستند. این دو گروه در #بردباری و #تعادل، به پذیرش هم نزدیک می شوند ولی هیچ یک بر دیگری غلبه پیدا نمی‌کنند. بردباری مکانیزم حل تضاد در جامعه می باشد.

http://s6.uplod.ir/i/00969/d34u2dyxwopg.jpg

💢 گزیده‌ای از نظرات برخی از حاضران در کارگروه
🔺 آقای دکتر صمدی: در یکی از نظرسنجی هایی که صورت گرفته بود، مشخص گردید که مصادیق حیا و عفاف در نظر افراد متفاوت است. مصاحبه ای که از برخی دانش‌آموزان در مدارس پخش شده بود را، احتمالاً دیده اید. این که در آن مصاحبه، زمانی که از دانش آموزان سؤال شده بود که چند درصد بچه های مدرسه نماز نمی خوانند، پاسخ آنها نسبت به آن که از آنها پرسیده بودند که آیا خودتان نماز می خوانید یا نه، بیشتر بود. جالب اینجاست که طبق آمار به دست آمده، با این که بچه ها به نماز خواندن خود اذعان کرده بودند، اما دیگران را دارای این ویژگی نمی دانستند.
🔺 آقای محمدی مقدم: این که فرمودید خود مردم قبول می‌کنند که چه پوششی بر جامعه حاکم باشد، این قضیه در غرب اتفاق نیفتاد و فشار و تصمیم گرفته شده از بیرون، باعث تحمیل نحوه پوشش در جامعه شده است و این نظریه در جامعه وجود ندارد. وقتی غربی ها یک با حجاب را نمی توانند تحمل کنند و او را از اماکن آموزشی اخراج می‌کنند، چگونه ممکن است که یکدیگر را بپذیرند؟
🔺 خانم صراف نژاد: نظریه اجتماعی شما را در پوشش می پذیرم، اما بحث فقط مربوط به پوشش نیست. ارزش های انسانی نیز مطرح است. این مدل دودستگی مطرح شده را نیز، قبول ندارم که فرد با پوششی سنتی، حیا و عفت نداشته باشد. متأسفانه زمانی که حیازدایی در خانواده‌های مذهبی رخ می دهد، پوشش هم تغییر می کند.

🔺 خانم قوی پنجه: مسئله حجاب در چندین جای قرآن کریم آمده است و مسئله دینی می باشد. با توجه به اینکه گفتید که مسئله پوشش در جامعه تغییر می کند، چطور می توان این را با مبانی دین و قرآن تبیین نمود؟ در اسلام و قرآن آمده است که حجاب از گذشته بوده است. زمانی که آن جوان با دیدن پوشش نامناسب خانمی، به پیامبر اعتراض نمود و آن آیه حجاب نازل شد. به عقیده بنده حجاب امروزی جامعه امروز متأثر از هجمه های بیرونی خارج از کشور می باشد.
🔺 آقای بنده ئی: آن گونه که در کشورهای غربی، افراد از نظر اعتقادی و پوشش رویش دارند، در کشور ما افرادی هستند که از این لحاظ دارای ریزش هستند که باید دلایل آنها مورد بررسی قرار گرفته شود.
🔺 آقای دکتر رضوی: طبق مبانی اجتماعی، اگر رفتارهای افراد جامعه را بر روی نمودار ترسیم نماییم، درصدی از افراد پوشش نامطلوب و درصدی پوشش مطلوب دارند و بخش زیادی از افراد جامعه به حالت بینابین و متوسط هستند. ما باید سعی کنیم که افرادی را که پوشش نامناسب دارند، کاهش دهیم و آنها را به سمت افراد بینابین سوق بدهیم.
 🔺آقای دکتر باغیشنی: در ارائه امروز، بین تغییر و سلب تفاوت قائل شده است. با توجه به بردباری های اجتماعی، در دانشگاه به عنوان یک جامعه کوچک، به نظر چه کاری می شود انجام داد که نیروهای طرفدار حجاب حالت اکثریت را پیدا کنند که در دانشگاه، پوشش مطلوب به عنوان یک محیط نخبگانی رعایت گردد؟
🔺 آقای دکتر حسین زاده: به نظر می رسد که زاویه دید شما با اعضای کارگروه متفاوت است و این تفاوت زاویه دید نقطه اختلاف ما و شما می باشد. شما نگاه تان از پایین به بالا می باشد و این نگاهی اجتماعی است و نگاه ما از بالا به پایین و این نگاهی واقع گرایانه می باشد. هر کس بیشتر از سیاست گذاری و سیاست اندیشی کار کند، پیروز و موفق می باشد. ما نیاز به این دید داریم و فکر می‌کنم که باید نگاه از بالا به پایین باشد.
🔺 آقای وارسته پور: در خصوص پیش‌بینی شما که فرمودید طی ۱۰ یا ۱۵ سال آینده به تحمل و بردباری اجتماعی می رسیم بهتر است بگوییم که جریان جامعه در آینده به دو بخش عفیفانه و غیر عفیفانه خواهد شد. جریان اول تهاجم فرهنگی و نکته دوم مسائل داخلی می باشد و بعید است که جریان اسلامی داخل غرب را تحمل کند و بعید می‌دانم که به یک پایداری برسیم.
🔺 آقای دکتر تقی پور: آیا بردباری اجتماعی به خاطر مصادیق به وجود می‌آید؟ آیا تغییرات انجام شده، برگشت به اصول دارد؟ حفظ حجاب را در این تغییر و تحولات چطور می بینید؟
 🔺آقای دکتر طهمورث پور: بنده حجاب را مرتبط بر مسائل فرهنگی و آن را ریشه می دانم؛ اما مسائل فرهنگی ریشه ای تر هستند. فکر می کنم تا زمانی که آنها را حل نکنیم، نمی توانیم مسئله حجاب و پوشش را حل کنیم. برای مثال در کشوری مثل لبنان یک دختر بدحجاب و یک دختر باحجاب، هر دو در یک حزب و گروه هستند و این بردباری را که شما فرمودید، در کشوری مثل لبنان زیاد مشاهده می شود. برای مسئله حجاب باید عوامل اصلی حل شود تا بتوان حجاب را حل نمود.
🔺 آقای دکتر سعیدی رضوانی: زمانی که بحث ساختارها مطرح شد این تصور بود که تأثیر ساختارها بسیار مهم است و بدون توجه به آنها به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. نگاه ما ساختاری می باشد و دنبال این هستیم که چطور ساختارها را عوض کنیم. پاداش اجتماعی بدترین عامل برای بدحجابی می باشد. چرا که اگر در محله های پایین شهر، فردی مانتوی کوتاه و پوشش نامناسبی داشته باشد، مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد و افراد محله با خود فکر می‌کنند که این فرد از جای دیگری آمده و متعلق به این منطقه نیست. چرا که پوشش او متفاوت است و نگاه های خاصی به او می کنند و این نگاه‌ها حس خوبی به آن فرد بدحجاب می‌دهد که باعث می‌شود کوشش خود را به همین صورت ادامه بدهد. در نقد مباحث استاد گرامی جناب دکتر اکبری باید گفت که جهت‌گیری‌ تغییرات مهم است. نه آن که گفته شود حامیان حجاب تداوم خواه هستند و مخالفان حجاب تغییرخواه. برای مثال مجموعه ما نیز موافق تغییر ساختار فعلی هستیم. همانطور که بدحجابان خواستار تغییر پوشش به شکل آزادتری هستند، ما نیز ساختار تغییر پوشش به سمت کاملتر را خواهانیم. پس ما نیز جزء کنش‌گران تغییر محسوب می شویم نه کنشگران تداوم خواه.

💢 دکتر اکبری:
🔺طبق تحقیقاتی که انجام شده است، اهمیت مذهب خانواده و بازگشت به سنت ها مطرح شده است. با اینکه غرب از مرحله مدرن عبور کرده و وارد دوره پست مدرن شده است. چطور می شود ادراکات افراد را تغییر داد و اطلاعات جدید را تعریف نمود؟ دختر ۱۰ ساله بنده کیس مطالعاتی من است. وقتی در انیمیشن ها و بازی های موبایلی، زیبایی‌ها را نشان می دهند، فرزند من تا چه حد می‌تواند در مقابل آنها #مقاومت نماید؟ بنده به شخصه خودم دیدگاه‌های مذهبی دارم اما تا کجا می توانم در مقابل این #هجمه_ها استقامت کنم؟ در حال حاضر منابع بیشتر در دست دوستان تداوم خواه است اما قدرت بیشتر در دست گروه تغییرخواه. امروزه افراد، #حیا و #پاکدامنی و #حجاب را با یکدیگر مغایر می دانند. من نیز معتقدم برداشت های کف جامعه در خصوص این مقوله ها تفکیک شده است. یعنی مردم جامعه کم‌کم به این دیدگاه می رسند که کسی که حجاب ندارد، لزوماً بی حیا نمی باشد و کم‌کم بحث پوشش را از حیا جدا می کنند.

http://s6.uplod.ir/i/00973/o8hi2ckk22e0.jpg

🔺 در پاسخ به این که در سطح دانشگاه چه میشود کرد؟ باید گفت در حد تحول های فردی می توان اقدام نمود و از طریق ادراک سازی و نمونه سازی نمی توان افراد را متحول کرد. بایدها و نبایدها باید تبدیل به مطلوب شوند. یعنی افراد دوست داشته باشند که نسبت به امور عمل کنند و از روی اجبار نباشد. بنابراین با غفلت از ساختارها، برگزاری جلسات، طراحی پوستر، برگزاری کارگاه، کلاس و ... خیلی فایده ندارد. در تصریح صحبت یکی از اعضای کارگروه پدیده خود مقدس انگاری و دیگری پلید انگاری، پدیده رایج و صحیح می باشد. این پدیده در همه حوزه ها شایع می‌باشد که ریشه در عوامل سطح بالاتر دارد که دورویی در آنها بالاست. متأسفانه در مصاحبه های صورت گرفته دیگری نیز، فرد با دیدن تصاویر مربوط به نوع پوشش، پوششی را انتخاب می کند که پوشش خود متفاوت با آن می باشد.
💢 قبل از آغاز جلسه و در ساعت 15 نیز، مستند "قهرمانان خانه ما" پخش گردید که روایتگر یک معلم پرورشی سبزواری است که با ابتکار، بچه‌ها را در مسیر پژوهش تاریخ شفاهی از خانواده‎هایشان قرار می‌دهد. آشنا کردن نسل جوان با خاطرات انقلاب و جنگ، کار مقدس و شایسته‌ای است که در این فیلم دیده می‎شود.

لینک سایت کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد

لینک کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد در ایتا

تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین 
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع