http://s6.uplod.ir/i/00966/c7upork9nrk6.jpg

به نام خدا
💠 دکتر سید مجید حسینی در این نشست، به شرایط ایجاد مطالبه‌گری اجتماعی پرداختند و موانع و راه‌کارهای اجرایی شدن آن را بیان نمودند. به زعم ایشان تنهایی و در اتاق بسته نشستن مطالبه‌گری نیست؛ مطالبه‌گری اجتماعی از لحظه‌ای آغاز می‌گردد که صدای آدم‌های دیگر جامعه شد. به زعم ایشان #طبقه_برنده، افکار عمومی و مطالبه‌ها را می‌سازد. طبقه‎ای می‎برد که صدا داشته باشد. در صورتی‌که صدای طبقات دیگر شد، صداها صدا می‌شوند. بخشی از جامعه مانند کولبرهای پاوه، دانش‌آموزان محروم بلوچستان و حامیان و دغدغه‌مندان #عفاف و #حجاب، به اندازه مواردی همچون دختر آبی، ساسی مانکن و استادیوم رفتن بانوان، در حال حاضر صدایی ندارند. مطالبه‎گری حاصل #صداهای_اجتماعی است. در صورتی می‌توان صدای عفاف و حجاب بود که #صدای_جامعه بود. برای مطالبه‎گری باید صدای حذف‎شدگان و بی‎صداها بود.

💠 شکل دادن مطالبه‎گری اجتماعی حاصل این است که کسانی که سهمی در جامعه ندارند، دارای سهم شوند. برخی سیاست‎ها در ایران، جامعه‎ای نابرابر می‎سازد و این نابرابری و بی‌عدالتی‌ها، زمینه ایجاد فساد در جامعه را فراهم می‌آورد. بی عدالتی های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و ... بی شمار هستند. غالباً دانش آموزانی در دانشگاه های برتر و رشته های بهتر پذیرفته می شوند که آموزش های بهتری در مدارس دیده باشند. در مدارس غیرانتفاعی حضور داشتند و یا با پرداخت مبالغ هنگفت در کلاس های کنکور شرکت کرده اند و آموزش های ویژه را با صرف هزینه دیده اند. برخی قوانین نیز زمینه #نابرابری را ایجاد می کند. برای مثال فرزندان هیئت علمی با توجه به قوانینی که در نقل و انتقال دانشجو وجود دارد می‌توانند در دانشگاه زابل پذیرفته شوند ولی به دانشگاه تهران انتقال یابند. حالا باقی علاقه‌مندان دانشگاه تهران، پشت کنکور بمانند تا بتوانند روزی در دانشگاه تهران پذیرفته شوند. در خصوص نابرابری فرهنگی نیز، موارد بیشمار است. استعدادهای نابی در برخی شهرهای دور افتاده و محروم وجود دارد که بارور نمی شوند. طبق بررسی‌های انجام شده، حتی گشت ارشاد نیز، برای طبقات مرفه تر جامعه است و طبقات پایین از گشت ارشاد جدای از اعتقادات مذهبی و باورهای خود، بنا به ایجاد امنیت دختران شان در مناطق ناامن محله ها، استقبال می‌کنند که متأسفانه برای آنها این امر محقق نمی شود.

http://s6.uplod.ir/i/00966/cu2wp7shr0rd.jpg

💠 دو طبقه مالیات دهنده در ایران، کارمندان و تولیدکنندگان هستند. اما پزشکان، وکلا، واردکنندگان و صاحبان سرمایه مالیات پرداخت نمی‌کنند. شکل دادن مطالبه‌گری اجتماعی حاصل این است که کسانی که سهمی در جامعه ندارند، دارای سهم شوند. متأسفانه آنچه را که دولت باید خود به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهد، به مراکز خصوصی واگذار می کند و آنها آن خدمت را گرانتر به مردم ارائه می‌دهند و نامشان هم کارآفرین می شود!. دندان پزشکان در ایران تعرفه خاصی ندارند و ۷۰ درصد مردم توانایی برخورداری از خدمات مطلوب دندانپزشکی را به لحاظ اقتصادی ندارند. این سیاست ها یک جامعه نابرابر را در جامعه می سازد. باید صدای طبقات مردم را شکل داد تا بتوان اثرگذاری اجتماعی داشت. مطالبه‌گری اجتماعی حاصل #ساخت_مردم است و باید مردم را بسازیم. باید صدای حذف شدگان و بی صداها باشیم.

💠 تربیت بنگاه نیست و نباید مدارس و آموزش، خصوصی سازی شود. مطابق معیارهای اسلامی انقلابی باید بچه ها تربیت شوند، اما نه با پول و در مدارس غیرانتفاعی. ما فقط بار تربیت را از روی آموزش و پرورش بر نداشتیم، بلکه از تربیت هم برداشتیم. برند یعنی از مارک لباس به منزلت برسید؛ به اعتبار اجتماعی برسید و این بد است. در یک بررسی ای خودم انجام دادم، رؤیاهای بچه های مدارس غیر انتفاعی و مناطق بالا، با مدارس پایین و مناطق محروم قابل مقایسه نیست. آرزوهای بچه‌های مدارس بالا، نهایت مصرف گرایی را نشان می دهد. چرا که رؤیاهای آنها داشتن آخرین مدل ماشین فلان، تولد گرفتن در فلان مکان، حتی بودن کفش فلان بازیکن فوتبال و یا رفتن به شمال به همراه چند دختر می باشد. اما رؤیای بچه های مدارس پایین، خرید خانه برای پدر و مادر خود، پول درآوردن برای آنها است و سقف رؤیاهای آنها معلم شدن است.
💠 بنابراین تا زمانی که عدالت در جامعه برقرار نشود، نمی توان از مردم و جامعه انتظار عفافگرایی را داشت. چرا که بی عدالتی ها و نابرابری ها، مانع دستیابی به چنین اهدافی می گردد. فردگرایی و منفعت‎گرایی باعث می‎شود که کسی برای دیگران نجنگد. #جامعه یعنی هم‌سرنوشتی و در یک جامعه باید یک سرنوشت داشت و اگر جامعه نداشته باشیم، تک‌تک افراد رقیب یکدیگر می‌شویم.

http://s6.uplod.ir/i/00966/a5bimd497zn9.jpg

💠 گزیده ای از نظرات برخی اعضای حاضر در جلسه:
🔺 آقای دکتر زمانی بهابادی: در خصوص برخی بی عدالتی ها و نابرابری ها در جامعه که مطرح شد، شما فرمودید که باید صدای مردمی باشیم که صدا ندارند. مکانیسم این کار چیست؟ وقتی رسانه دست ما نیست چه کنیم؟ ما باید بتوانیم چک لیستی را در دست مطالبه گران قرار دهیم تا آنها بتوانند بر آن اساس اقدام نمایند. لطفاً در این خصوص راهکار ارائه نمایید.
🔺 سرکار خانم نوبخت: مطالبه گری را باید از کجا آغاز کنیم؟ آیا باید آن را از دانشگاه آغاز و به سمت قشر محروم برویم یا اینکه از مردم شروع کنیم و به دانشگاه و سایر قسمتها برسیم؟ در چند سال اخیر بیانیه نویسی مرسوم شده است و این کار تا چقدر می تواند مفید واقع شود؟
🔺 سرکار خانم کمالی: گروهی هستیم که مطالبه گری را از آموزش و پرورش انجام می‌دهیم. به نظر شما مهمترین مسئله‌ای که باید از آموزش و پرورش مطالبه شود چیست؟
🔺 جناب آقای برات زاده: در پاسخ به کسانی که میگویند مطالبه‌گری فایده ندارد چه پاسخی را باید ارائه بدهیم؟
🔺 جناب آقای محمدی مقدم: رابطه عدالت اقتصادی و عفاف گرایی مهم است تا به عدالت نرسیم عفاف گرایی نیز روی نمی دهد.

🔺 آقای دکتر قائمی بافقی: مطالبه گری در دانشگاه را چطور می بینید؟ آیا دانشگاه توانسته است در این زمینه کاری بکند؟ آیا مطالبه گری رابطه با امر معروف و نهی از منکر دارد یا خیر؟ پيشنهاد مي شود برنامه ريزي لازم براي پيشگامي دانشگاه در نمايندگي بخش بي صداي دانشگاه و جامعه براي مطالبه نيازهاي اجتماعي و به دور از نگاه هاي سياسي انجام شود. به نظر من اين پيشگامي مي تواند باعث افزايش تأثيرگذاري اجتماعي دانشگاه و نيز ارتقاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر شود. يكي از مطالبات مي تواند ارتقاي عفاف و حجاب در دانشگاه و جامعه باشد.
🔺 آقای بشیر خلیلی: معیار حق و باطل بودن مطالبه ها چیست؟
🔺 آقای دکتر اسلامیان: مطالبه گری باید در چارچوب یک گفتمان باشد. گفتمان ما نیز باید منطبق بر ولی فقیه و انقلاب اسلامی باشد.
🔺 آقای دکتر اصغری نکاح: جلسه مفيد و ارزشمندي بود كه ذهن ها را به خوبي با مسأله عدالت خواهي و مطالبه گيري درگير ساخت و به نظر لازم است چنين جلساتی استمرار يابد.
💠 قبل از آغاز جلسه و در ساعت 14:45نیز، مستند "آنا" پخش گردید. آنا روایتی است واقعی، صادقانه و مادرانه از انتظار، مادری که بیش از ۲۶ سال منتظر پسرش ماند. پسر وقتی رفته بود گفته بود هر وقت این گل‌های محمدی گل بدهد، برمی‌گردم و آن‌ها ۲۶ سال گل ندادند. آنا روایت روزی است که گل‌های محمدی خانه شهید حسین علیزاده جوانه می‌زنند و دوباره شکوفه می‌کنند.

لینک سایت کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد

لینک کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد در ایتا

تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین 
حق نشر محفوظ / با ذکر منبع بلامانع